Katarakt Nedir?

Katarakt gözümüzün içinde yer alan şeffaf ve kırıcı bir doku olan merceğin (Lens) koyulaşıp saydamlığını kaybetmesidir. En önemli belirtisi görme azalmasıdır. Katarakt ilerledikçe görme daha da azalır. Hasta sisli veya puslu görmeden şikayet eder.

Genellikle iki gözde gelişir ancak çoğunlukla bir göz diğerinden daha fazla etkilenir.

Daha çok 40-50’li yaşlar sonrası yaşlanma ile ortaya çıkmakla beraber yenidoğan bebeklerde konjenital olarak, Şeker Hastalığı gibi vücuttaki bazı hastalıkların etkisiyle, kortizon gibi ilaçların kullanılmasıyla veya travma sonrası da gelişebilir. Bu yüzden 40 yaş ve üzeri kişilerin hem katarakt hem de glokom riski açısından 1-2 yılda bir ayrıntılı göz muayenesi yaptırması önerilir.

Belirtileri

En önemli belirtisi görme azalmasıdır. Kişi bulanık, dumanlı veya puslu görmeden şikayet eder. Işığın fazla ya da yetersiz olduğu durumlarda görme daha fazla bozulabilir. Hastanın günlük aktiviteleri gittikçe zorlaşır.

Ayrıca renkleri eskisi kadar iyi ayırt edememe, gece ışıklardan rahatsız olma, çift görme, güneş ışığından rahatsız olma ve gözlük numaralarının sık değişmesi de olabilir.

Nedenleri

En önemli etken yaştır. Ayrıca yenidoğan bebeklerde konjenital olarak, Şeker Hastalığı gibi vücuttaki bazı hastalıkların varlığı, kortizon gibi bazı ilaçların kullanılması, göz travması, ailede katarakt varlığı hikayesi, geçirilmiş göz ameliyatları, üveit gibi göz içi iltihaplar da katarakta yol açabilir.

Tedavi

Kataraktın tek tedavisi ameliyattır. Diyet, gözlük ya da ilaç ile tedavi edilemez.

Korunma

Katarakt oluşumunu tamamen engelleyebilmek mümkün değildir. Ancak gözlerimizi güneş ışığından korumak, sigarayı bırakmak, sağlıklı ve dengeli beslenmek, Şeker Hastalığını gibi sistemik hastalıkları kontrol altında tutmak gibi önlemlerle belki gelişimi bir süre geciktirilebilir.

Katarakt Ameliyatı

Katarakt tedavisi için günümüzde kullanılan modern yöntem FAKOEMULSİFİKASYON ameliyatıdır. Ameliyat genellikle lokal anestezi altında yapılır. Kısa süreli bir işlemdir. Hasta ameliyat sonrası evine taburcu edilir, ilk gün gözü bandajla kapalı kalır, ertesi gün göz açılır ve kontrolü yapılır. Yaklaşık 3-4 hafta kadar reçete edilen damlalar kullanılır.

Bu ameliyatla göz içinde saydamlığını kaybetmiş olan kendi merceğimiz çıkarılır ve yerine göz içine yapay mercek (Göz İçi Lens) yerleştirilir. Yapay mercek göz içinde ömür boyu kalır. Tek odaklı mercek konulursa ameliyat sonrası hasta uzağı iyi görür, yakına gözlük kullanması gerekir. Çok odaklı mercek (Trifokal) konulursa kişi ameliyat sonrası yakın, orta ve uzak mesafeyi gözlüksüz görebilir.