Kornea Nakli

Gözün en ön kısmında yer alan şeffaf ve ışığı kırıcı bir tabaka olan korneanın saydamlığı veya mercek özelliği birçok hastalık tarafından bozulabilir. Bu bozulma başka bir yöntemle tedavi edilemiyorsa ameliyatla değiştirilmesi gerekir. Vericiden alınan sağlıklı kornea tabakasının kişinin bozulmuş korneası ile değiştirilmesine “kornea nakli” (keratoplasti) denir.

Hangi hastalıklarda yapılır?

İlerlemiş keratokonus,
Korneada bulanıklık (göz uçuğu geçirmek, kornea absesi, göze yakıcı madde kaçması, doğumsal nedenler, vb),
Katarakt cerrahisi sonrası kornea ödemi-su toplaması
Travma (delici yaralanmalar, kazalar, vb)
Korneada genetik olarak yabancı madde birikimi (distrofiler)

Yöntemler

Son yıllarda korneanın tüm katlarını tutan veya tutmayan hastalıklar için farklı nakil yöntemleri geliştirilmiştir.

Eğer kornea hastalığı tüm katları tutuyorsa tam kat kornea nakli (penetran keratoplasti), sadece ön tarafını tutuyorsa ön keratoplasti (DALK), sadece endotel adı verilen arka tabakada hastalık varsa arka keratoplasti (DMEK) yapılır. Böylece hastanın mümkün olduğunca sağlıklı olan dokuları yerinde bırakılmış olur ve vücut tarafından reddedilme ihtimali azalır.

Ameliyat Sonrası

Hastalar uzun bir süre doktor takibinde kalırlar. Bu süre içerisinde reçete edilen ilaçlar kullanılır, ameliyat sırasında konulmuş olan sütürler (dikişler) alınır. Hastalarda miyop ve astigmat gibi kırma kusurları gelişebilir. Bunlar uygun şekilde tedavi edilirler.
Uzun vadede en önemli sorun nakil yapılan korneanın vücut tarafından reddedilmesidir. Bu durum da uygun şekilde tedavi edilmelidir.